WIDE EAR RECORS ( SWITZERLAND)

EDITED IN 2019

REVIEWS

 

Ein Hauchen ins Altsaxofon, in das Christine Abdelnour Sehnaoui mit Vorliebe Plastikgebinde stopft, markiert den Beginn dieser Duo-Aufnahme aus dem Club La Louve in Lausanne, Schweiz. Wir schreiben Dezember 2017. Die mittlerweile in Paris lebende Saxofonistin aus dem Libanon trifft sich mit dem E-Bassisten Louis Schild zur substanziellen Materialerkundung. Ein gutes halbes Stündchen nonstop dokumentiert eine Improvisation der beiden, in der alles zueinander passt, die Kontemplation und die Intensität, die Muße und die Energie, das Intro- und das Extrovierterte ihrer Interaktion, alles zu seiner resp. zu ihrer Zeit. Man hört die Musik atmen, wird Zeuge ihrer Spannung und ihrer Entspannung, spürt das unentwegte Brodeln im Untergrund und an der Oberfläche. Es ist eine abenteuerliche, für die gegenwärtige Improvisationskunst symptomatisch brillante  Musik, die angesichts ihrer Güte leider etwas kurz gerät. Eine Dreifach-LP wäre diesen Klängen eher angemessen. Wärmste Empfehlung. (felix)

IN JAZZ WORD BY KEN WAXMAN

French alto saxophonist Christine Abdelnour and Swiss electric bassist Louis Schild transform their instruments into non-specific sound sources, dedicating La Louve’s single track to a knowing analysis of timbres and dissonance (...) Pinched puffs from Abdelnour’s saxophone burble and echo alongside metallic hand pops and strings slaps from Schild at the top of La Louve. But the saxophonist, who has played with the likes Magda Mayes and Andrea Neumann, turns subsequently from declarative aviary peeps to a single unbroken tone that steadily increases in volume. In response, the bassist, who has had an affiliation with David Meier, strips away as many acoustic properties as he can from his four strings, playing up its mechanized and ring-modulator like resonations. Revealing higher pitches and more percussive tones s they play, the two reach a climax of sorts at a mid-point as transverse reed chirps and staccato creaks make common cause with the bassist’s electronic flanges and buzzing string sweeps. Finally dyspeptic split tones give way to a lyrical consonance that affiliates itself in delicate reed flight and string patterns that serve as a concluding place marker. ( ...) Putting that aside both La Louve and Désordre are defining works by mature and maturing stylists. Each also proves once again that when committed improvisers are involved, superior duo sounds can result, no matter how rare the blend or choice of instruments.